Letöltés

A Visual Basic 2008 ingyenes próbaverzióját letöltheted innen
Ha neked illegális teljes verzió kell, torrentezz!

ez mi ez?

A blog egyszerűen és érthetően, lépésről-lépésre leírja mindazt, ami ahhoz szükséges, hogy megtanulj alapszinten, a 0-ról programozni Visual Basic nyelven.

Friss topikok

  • Ifju padavan: új dolgot nem írsz??????? (2011.03.09. 19:14) Kezdjük az alapoktól
  • Koliminyon^: Valaki leírná és elküldeni éz ÖSSZES változót és hozzá a tulajdonságukat?? A mostani játékomohz ke... (2008.10.29. 13:58) Első programunk: A számológép
  • programozó állás: Legyen informatikai, programozói oktatás kategória a www.aprogramozo.net programozóknak készített ... (2008.04.19. 21:41) A tojástartó

Archívum

Társblog

Linkblog

Első programunk: A számológép

2008.04.06. 14:50 | tanárbácsi | 1 komment

Címkék: programozás számológép visual basic változók

Ígérem, nem fogtok megizzadni. De hát vhol muszáj elkezdeni. Mi itt fogjuk. Bezony, egy számológép lesz az, amire először büszkék lesztek.

Tehát meg van nyitva a Visual Basic. Kattanjunk a File -> New Project menüpontra, aztán válasszuk a Windows Forms Application-t (Standard EXE).

Aztán elő kéne nekünk csalogatni egy olyat, hogy Toolbox. Ezt 2008-ban lehet helyezni ide-oda, 6-ban meg ott van alapból baloldalon. Így kell vhogy kinéznie.

Vizuális tervezés

Ha emlékszünk az előző postból akkor most az jön, hogy kitesszük a szükséges hozzávalókat vizuálisan (ezért híjják Visualnak, vagy nem biztos, de logikusnak tűnik:) a Formba. Ezt a már említett Toolbox segítségével tudjuk megcsinálni.

Ugye számológép. Szükségünk lesz két mezőre (TextBox) ahova bekérjük a számokat, aztán kell gomb amire, ha rákattint a felhasználó, megokosodik. Egyszerű számológép lévén, a négy alapművelethez, négy külön gombot kell csinálnunk. Ezeket a Toolboxból kiválasztva egyszerűen, tetszőlegesen kihelyezhetjük leendő ablakunkba (Form). Illetve, ha akarjuk tehetünk még egy Kilépés gombot is. A TextBoxokhoz jó lenne vmiféle magyarázó szöveget is rakni, hogy mégis mit kell oda beírni. Pakoljunk hát melléjük Labelt is, szintén a ToolBoxból. Ja és hát persze kell még egy TextBox ahova az eredményt fogjuk beiratni a géppel.

Igen ám, de át is kéne nevezni ezeket a Labeleket. Mégis csak hülyén néz ki, hogy Label1. Ezt a jobb alsó sarokban látható táblázatszerű izéből valósíthatjuk meg, méghozzá a Textnél (6.0-nál Caption) miután rákattintással kiválasztottuk a változtatni kívánt elemet. Csak simán átírjuk ebben a táblázatszerű izében, ami egyébként meghatározó része a programnak. Ugyanígy kell eljráni a Buttonöknél is az átnevezéshez. Itt járunk most.
Ha szeretnénk, hogy az eredmény mezőt ne írhassa át a júzer, a táblázatszerű izében (Properties) a Lockednél van lehetőségünk a False értéket Truera változtatni.

Programozás

Kezdjünk hát végre bele! Kattintsunk duplán a már kihelyezett összeadás gombra. Mindig azt az elemet programozzuk, amivel a műveletet fogjuk végezni (amire a felhasználó kattint). Egy nagy fehérség előtt találjuk magunkat. A gép már előre kitöltötte nekünk a program elejét és végét, hogy azzal nekünk már ne kelljen vesződnünk.

Megtanítom nektek a változókat. A változó az kb egyenlő a matematikai egyenletekben az x-szel, az ismeretlennel. Ezt változtathatjuk, helyére bármit beírhatunk. A változóknak több típusa van, említenék néhány fontosat.

string: szöveges, tartalma a többivel ellentétben nem csak szám lehet, az ebben a formátumba írt számokkal műveletet nem lehet végezni
byte: egész szám, 0-295
boolean: logikai, true vagy false
integer: egész szám, -32768-32768
long: egész szám, -2147483648-2147483648
single: valós szám, 7 jegyű tört
double: valós szám, 15 jegyű tört

Mindig csak a szükséges méretű változót használjuk. Egy long sokkal több memóriát foglal, mint egy byte, ne pazaroljunk.

A változót, amennyiben a program elejére szúrjuk be, a Form után, az egész programra fog vonatkozni (globális változó), nem csak az adott programrészre. Ahhoz hogy egy változót használhassunk, először deklarálni kell. Így:

dim valtozonev as tipus

Ezután hivatkozhatunk rá, megadhatjuk milyen értéket vegyen fel, mi legyen a változó.
A mi esetünkben ez így fog kinézni:

Dim szam1 As Long, szam2 As Long
        szam1 = TextBox1.Text
        szam2 = TextBox2.Text


Longot választottam hiszen számológép lévén nem árt, ha nagy számokat is tud kezelni. Egy szam1 és egy szam2 nevű változót deklaráltam, amit a TextBox1 és a TextBox2-vel tettem egyenlővé. Pontosabban a TextBox mező szövegével. Ezért lett TextBox1.Text .

Ezután már csak annyi a dolgunk, hogy beírjuk:

TextBox3.Text = szam1 + szam2


A play ikonra kattintva vagy az F5 megnyomásával elindíthatjuk az alkalmazást. A többi művelet megírásához is ugyanígy járjunk el (* = szorzás, / =osztás).

Programkód itt.

Hamarosan újabb, komolyabb feladattal jelentkezek. Ha vmi nem megy, kérdezz!


A bejegyzés trackback címe:

https://basic.blog.hu/api/trackback/id/tr16413622

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Koliminyon^ · http://www.koiminyon.uw.hu 2008.10.29. 13:58:23

Valaki leírná és elküldeni éz ÖSSZES változót és hozzá a tulajdonságukat?? A mostani játékomohz kellenének (2hete ha van hogy VBzek :P:P)
süti beállítások módosítása